středa 4. prosince 2019

První návštěva


Můj milý,

konečně nastal ten den a já se blížím k velké šedé budově. Vypadá docela nenápadně, asi tu stojí už mnoho let, rozhodně z ní však necítím žádný vězeňský pel. Stejně tak dobře by to mohla být třeba škola. Chvilku postávám u dveří, a než stihnu cokoliv udělat, vychází z nich policista, který mne viděl na kameře. Bere si moji občanku, "navštívenku" a nechává mne dál stát na mrazivém ranním vzduchu. Jsem tu samozřejmě první, jako skoro vždy a všude, ale po chvíli se již začínají scházet další příbuzní obviněných. Nejhlučnější a nejvysmátější je početná romská rodinka. Ale teda, takové stereotypy! Otec rodu, kterému chybí několik zubů, se mě svými vtipy také snaží rozesmát. Já jen kývám hlavou a vypadat musím spíš jako Joker, neboť při tomto čekání mi opravdu nejde být v pohodě.
Konečně mě policista (bachař? ani nevím, jak se jim říká) zve dovnitř na kontrolu. Všechny věci si dávám do skříňky a procházím rámem. Pak si ještě musím vyzout boty, které projedou rentgenem. Protože jsem nepípala a ani se u mě nenašly žádné zbraně, mohu postoupit do dalších dveří. Za nimi už se mě dozorce jen drsně zeptá "Jméno?!", čímž myslí, za kterým z obviněných jsem přišla. Oznámí mi, že moje číslo je třináct. Hezké.
Pochoduji uličkou podél kójí a vyhlížím třináctku. Nekoukám se na nikoho, jen na ta čísla, která jsou nahoře u každé kóje. Proč je to tak daleko? Připadám si jako v nějaké uličce hanby. Budeš tam už sedět, nebo na Tebe budu ještě čekat? A odpověď přichází hned - už tam sedíš. Oholený a usměvavý. V zelené mikině, kterou jsi tam nejspíš vyfasoval.
Mezi námi je široký dřevěný stůl, avšak nic víc nás neodděluje. Žádné sklo jako v amerických filmech. Přisouvám si ke stolu židli a sedám si. "Ahoj lásko." Stihnu Tě ještě pozdravit, ale hned potom už mě nepřiměřeně začnou pálit oči. "Ty jsi mi sem přišla plakat?" pokoušíš se situaci obrátit ve vtip. Několikrát ještě opakuješ, ať nepláču, že všechno bude dobré. Kdybych Ti jen mohla věřit. A kdybych jen pláč mohla tak jednoduše zastavit. Vše dobré by bylo pouze v případě, že bys najednou řekl, že to celé byl jeden velký vtip a ihned spolu jedeme domů.
Máme dvě hodiny. Rozdáváš mi další úkoly, které musím "venku" splnit. Jsou věci, které fungovaly díky Tobě, a které musí fungovat dál, i když tu teď nebudeš. Vyprávíš o životě za mřížemi, o svém "spolubydlícím", o hnusném jídle a knihách, které už jsi stihnul přečíst. Zároveň se ptáš na syna a divíš se, že už po venku víc chodí, než jezdí v kočárku. Jsi pryč zatím úplnou chvilku, a událo se tolik změn. O kolik společného času ještě přijdeme? Kolik pokroků svého syna neuvidíš?
Po celou návštěvu se střídavě usmívám a střídavě pláču. Jsem na sebe hrdá, jak to všechno zvládám. V mých nejhorších představách to vypadalo tak, že se úplně zhroutím a nebudu schopna slova. A zatím si jen tak decentně pobrekávám.
Po dvou hodinách je konec. Zvedám se a Ty se ke mně přes ten šíleně široký stůl nakláníš a šeptáš, ať Ti dám pusu. Nevěděla jsem, jestli tohle vůbec bude možné. Samozřejmě se k Tobě nakláním taky a nasávám Tvoji vůni. Jsi to pořád Ty. Než odejdu, naposledy se na Tebe zadívám. Už nebrečím. Možná jen vnitřně. Jsem rozervaná na úplně malé kousky. Ale komu by pomohly další slzy?
Slzy došly.

Ta Tvá

Žádné komentáře:

Okomentovat